Tusssen zien en waarnemen

Tusssen zien en waarnemen

zondag 9 maart 2014


 Hoe stem je een leeromgeving af op de onderwijsbehoefte van de leerling en op je onderwijsvisie?
Bij het steeds groeiende aanbod van applicaties binnen school is het overzicht en de samenhang steeds minder zichtbaar voor de gebruiker. Zoals collega's aangaven moesten er teveel losse programma's geopend worden om overzicht te krijgen van informatie over een leerling. Leerlingen zien door de bomen het bos niet meer. En de nieuwe onderwijsvisie " De leerling staat centraal" zou de boel volledig op zijn kop zetten. Hoe zorg je dat ook binnen een digitale wereld een leeromgeving, gecreëerd door diverse applicaties, je onderwijsvisie zichtbaar wordt. Deze vraag is aanleiding voor mij om een onderzoek te starten naar een andere inrichting waar de eindgebruiker met een druk op de knop eigenaar wordt van zijn eigen leeromgeving. Samenhang zichtbaar wordt. Losse Silo's verdwenen zijn en differentiatie, modulair werken, samenhang, vakoverstijgend, zelfregulerend leren,
groepswerken, feedback mogelijk wordt.
Een goed gesprek met leerlingen volgde waar we samen al brainstormend erachter kwamen dat het mogelijk is. Maar gigantisch groot. Zoals tijdens het gesprek met Mario Beekwilder ( foto) ook duidelijk werd. Echter is het programmeren niet het probleem. In het bedrijfsleven wordt deze problematiek steeds duidelijker. Bedrijven als DSM en anderen hebben hetzelfde probleem. Hoe verbind je verschillende programma's tot een werkbaar geheel. Hoe creëer je interactie en optimaliteit.

Curriculum Analyse A

Curriculum Analyse A

Curriculum Analyse B

Curriculum analyse B